5 gezonde manieren om wat kilo’s te verliezen

5 gezonde manieren om wat kilo’s te verliezen

Veel vrouwen willen (na een zwangerschap of welk ander moment dan ook) wel wat kilo’s verliezen. Helaas gaat dit niet bij iedereen altijd even makkelijk. En eerlijk is eerlijk, ook ik ben wel erg dol op wat chocola bij de thee en af en toe een lekker patatje. Net als slapend rijk worden lijkt het me ook wel fijn om makkelijk nog een paar kilo’s af te vallen. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop dit kan! Vandaag deel ik 5 tips om op een gezonde manier nog wat kilo’s kwijt te raken, zonder enorm veel moeite!

  1. Niet slapend rijk maar slapend afvallen 

Niet direct de allermakkelijkste tip voor mama’s met jonge kids.  Toch kun je wel proberen om zoveel mogelijk uurtjes slaap te pakken. Lekker op tijd naar bed als de kinderen vroeg wakker worden of juist wat langer blijven liggen als je nachtbrakers hebt die in de ochtend wel nog wat langer willen blijven liggen. Mensen die structureel te weinig slapen vallen namelijk een stuk moeilijker af. Dit komt door het hormoon cortisol (stresshormoon) wat wordt aangemaakt als je lichaam te gespannen raakt door slaaptekort. Dit hormoon zorgt er weer voor dat je bloedsuikerspiegel uit balans raakt waardoor je meer trek krijgt in lekkere dingen. Niet slapend rijk worden, maar slapend afvallen dus ;-).

2. Geen pannen op tafel!

Regelmatig zie ik van die knusse huiselijke foto’s voorbij komen waarbij mensen de pannen op tafel zetten bij het eten. Dit deed ik ook altijd. Pannen, bordjes, bakjes, schaaltjes. Het zag er zo enorm gezellig uit. Het is beter om het eten in de keuken al op je bord te scheppen. Zo schep je minder snel extra op en ga je ook geen restjes opmaken uit de pan. Je eet wat er op je bord ligt en dan ben je klaar.

3. Eindig met koud douchen

Je kunt je vetverbranding stimuleren door het douchen te eindigen met een minuut lang koud douchen. Niet mijn favoriete tip, maar ik doe het nu een aantal ochtenden en het voelt eigenlijk niet eens zo heel verkeerd.

4. Stop met het drinken van frisdrank

Deze tip klinkt best heel logisch. Frisdrank bevat veel ongezonde suikers. Toch zie ik mensen massaal light frisdrank kopen als ze op dieet zijn. Ook deze frisdrank bevat veel zoetstoffen die de balans in de darmen verstoren. Dagelijks drinken kan zorgen voor lovehandles… Weg met de frisdrank dus! Lekker aan het water en thee. Ik doe dit al best een tijdje en ik merk dat ik de frisdrank eigenlijk helemaal niet mis.

5. Ongezond = slecht

Ongezond eten is slecht voor je gezondheid. Heel af en toe heb ik toch trek in iets ongezonds. Ik gun mijzelf dit dan op dat moment ook. Wel probeer ik te bedenken of ik dit wel echt heel graag wil. Wat mij helpt om veel ongezonde dingen te laten staan is mezelf te vertellen hoeveel moeite het kost om het eraf te sporten, hoeveel koude douches ik ervoor moet nemen etc. In 9 van de 10 gevallen verdwijnt mijn trek in ongezonde dingen dan direct. In geval nummer 10 gun ik het mezelf en probeer ik er voor die keer echt van te genieten!

*Bonustip: Maak na het avond een lekkere avondwandeling. Als je op tijd (of de dag ervoor) kunt koken dan is het vaak makkelijk om op tijd te eten. Wij proberen een aantal keer per week na het eten nog even een half uurtje te wandelen met de kinderen. Tijd voor elkaar als gezin en ook nog eens goed voor de vetverbranding en de spijsvertering.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: