5 tips om je baby (beter) te laten slapen

Het is even stil geweest op mijn blog. De afgelopen 8 weken waren enorm vermoeiend. Na een ziekenhuisperiode en vervolgens een kleine twee maanden met heel weinig slaap was ik eventjes op. Dat betekende helaas dat ik keuzes moest maken om het kleine beetje energie dat ik nog over had goed te gebruiken. Ik koos ervoor om die energie in te zetten om een leuke mama te zijn voor mijn kinderen. Mijn blog en het huishouden moesten dus even wachten… De afgelopen drie nachten hebben we flink wat uurtjes mogen slapen. Vandaar nu weer een blog! Na mijn blog over onze baby die niet sliep kreeg ik heel veel tips van jullie. Ontzettend bedankt! We hadden al aardig wat dingen uitgeprobeerd, maar er zaten ook nog een aantal nieuwe dingen tussen. Vandaag deel ik een aantal tips die (even afkloppen) lijken te werken.

  1. Routine…

Het hebben van een vaste routine (rust/regelmaat) helpt hier erg. Zo houden wij nu een vaste volgorde aan. Voeden, verschonen, spelen en dan weer slapen. Dit herhalen wij continu gedurende de dag. Vera weet zo waar ze aan toe is.

  1. Om de 3 uur wakker maken

Overdag maken wij Vera om de 3 uur wakker. Dit doen we met name om haar dag- en nachtritme om te draaien. Deze tip was echt een hele fijn. Al vrij snel begonnen we resultaat te zien. Overdag sliep ze namelijk wel aardig wat uurtjes achter elkaar en hierdoor ging ze in de nachten de voedingen inhalen. Nu dus iedere 3 uurtjes eten, waardoor haar buikje al aardig gevuld is voordat ze de nacht in gaat.

  1. Overprikkeling voorkomen

De televisie die aan staat, een spelende peuter, visite en ga zo maar door. Er gebeurde heel wat die eerste weken. We merkten dat dit voor haar soms wat te veel werd. Even lekker boven slapen of op een andere manier zorgen voor rust lijkt hier ook goed te werken. Ze is nu een stuk rustiger. Ik merk het ook direct aan haar als het wel te druk om haar heen is geweest.

  1. Slapen wanneer zij slaapt

Misschien niet een tip om haar te laten slapen, maar wat we nu ook doen is dat ik al vroeg naar bed ga. Vera blijft dan beneden bij haar papa, zodat ik in de nacht weer wat energie heb en hij kan slapen. Een beetje om en om slapen dus.

  1. Inbakeren

In de eerste weken weigerde Vera dit helaas. Sinds drie nachten lijkt ze dit wel heel erg fijn te vinden. Doordat haar armpjes haar nu niet continu wakker maken lukt het haar wel om in slaap te vallen. We hebben hierdoor een veel rustiger kindje. Door het inbakeren lijkt ze veel minder overprikkeld en oververmoeid te raken. Ze huilt al veel minder.

Misschien heb je iets aan deze tips. Misschien ook niet. Ieder kindje is anders. Wij zijn heel blij dat het haar nu lukt om ook in de nacht wat uren te slapen. Ik kan nu veel meer genieten van de nachtvoeding(en), omdat ik weet dat ze daarna weer zelf in slaap kan vallen. Ook overdag heb ik meer energie om te tekenen, zingen, dansen en kleien met mijn energieke peuter. We beginnen onze draai een beetje te vinden. Nu hopen dat deze drie nachten geen uitzondering waren en we voorlopig van deze nachten mogen genieten 😉.

Share:

2 Reacties

  1. Suzanne
    februari 21, 2019 / 5:44 pm

    Wat fijn dat de tips werken! Slaap lekker tussen de voedingen door.

    • Marieke
      Auteur
      maart 27, 2019 / 8:02 pm

      Dank je wel 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: