5 tips voor zwangere vrouwen om de (hete) zomer te overleven!

5 tips voor zwangere vrouwen om de (hete) zomer te overleven!

De afgelopen weken was het erg warm. Waar de één geniet van het mooie weer is de ander blij als het weer wat minder warm wordt. De komende weken staat er nog heel veel warm weer op de planning. Nu ik zwanger ben kan ik hier iets minder van genieten dan normaal. Vandaag deel ik hoe ik de afgelopen weken ben doorgekomen. Hopelijk heb je iets aan mijn tips en kun jij het de komende weken ook nog een beetje volhouden! 😊.

 

Tip 1: Koelen

Het klinkt best heel logisch. Als het warm is moet je zorgen dat je een beetje kunt afkoelen. Helaas kan dat best nog weleens lastig zijn. Wij hebben een tuin op het zuiden waar je zelfs in een zwembadje niet wilt zijn op het heetst van de dag. Ik heb gemerkt dat als mijn voeten koel zijn, dat dit werkt voor mijn hele lichaam. In de middag zit ik dus heerlijk met mijn voeten in een koud voetenbadje dat ik ieder uur opnieuw ververs om het weer goed koel te hebben. Verder staat de ventilator aan en pak ik een natte theedoek die ik af en toe even lekker in mijn nek leg. Op de momenten dat ik echt de warmte even niet meer kwijt kan was ik mijn handen met fris water. Zo kan ik er weer heerlijk even tegenaan!

Ook kan het heerlijk zijn om naar een bosbad in de buurt te gaan. Zoek een plekje in de schaduw onder een boom en duik regelmatig even lekker het water in om af te koelen! Bij het avondeten kun je zorgen dat je je hoofd koel houdt. Maak eenvoudige gerechten of kook al in de ochtend. Denk bijvoorbeeld aan salades, broodjes met soep of wraps.

Tip 2: Drinken

Zorg dat je genoeg drinkt. Het allerbeste is om voldoende water te drinken. Vind je dit lastig? Mix het water dan met citroen of zoet fruit om het wat meer smaak te geven. Als je (terwijl het nog koel is) in de ochtend al een aantal flessen voorbereid en in de koelkast zet, dan heb je de hele dag voldoende. Drink minimaal 2 liter water. Op warme dagen verlies je meer vocht dan anders en moet je dus ook iets meer aanvullen.

Tip 3: Doe niets!

Misschien wel een lastige tip. Het zou kunnen dat je moet werken of dat je – net als ik – de halve dag achter een dreumes aan moet rennen. Probeer dan in ieder geval zo min mogelijk te doen. Lekker even een filmpje kijken op de bank of tijdens je werk met name fysiek proberen om je iets minder in te spannen dan je normaal doet.  Ook is het slim om het huishouden in de ochtend te doen of juist wat later op de avond of bijvoorbeeld al vroeg te beginnen met werken, zodat je eerder kunt stoppen.

Tip 4: Even wat minder nootjes en chips 😉

Probeer met warm weer minder zout te eten. Door zout houd je meer vocht vast en hierdoor kunnen je voeten en enkels opzwellen. Ook handig om je ringen af te doen. Je vingers kunnen namelijk ook behoorlijk opzwellen met dat warme weer.

Tip 5: Winterjas in de kast!

Best een logische, maar probeer vooral lekker luchtige en losse kleding te dragen. Meestal voel je dit zelf ook snel genoeg. Synthetische stoffen zullen plakken en snel zweten en daardoor niet lekker zitten. Een lekker katoenen jurkje of een linnen broek met hemdje zitten het allerlekkerst.

 

Volg:
Deel op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.