7 tips om een lange periode van bedrust te overleven!

7 tips om een lange periode van bedrust te overleven!

Inmiddels lig ik alweer zo’n 8,5 weken ‘niets’ te doen. De mensen die mij kennen weten dat dat echt helemaal niet bij mij past. Ik ben eigenlijk altijd druk met alles en te druk voor alles. Deze ziekenhuisperiode had ik me van tevoren best een beetje anders voorgesteld. Het leek me goed om nu EINDELIJK de dingen te kunnen doen waar ik normaal nooit de tijd voor had. Fotoalbums, plakboeken, veel vooruit bloggen..

Week 1 t/m 3

De eerste drie weken bedrust vond ik vooral enorm spannend. Ik was bang dat ons kindje elk moment geboren zou kunnen worden en was behoorlijk overdonderd door alles wat ons was overkomen. De hele dag door kreeg ik allerlei controles en onderzoeken. Daarnaast las ik 3 boeken. Dat laatste vond ik heerlijk! Het was me al heel lang niet gelukt om echt in een boek te komen. Pure ontspanning!

Week 4 t/m 6

Deze weken begon de nesteldrang hier wat op te spelen. Ik bestelde van alles online. Maakte de adressenlijst van de geboortekaartjes compleet en bestelde verschillende proefdrukken. Daarnaast bedachten wij jongens – en meisjesnaam voor ons tweede ukje. Opnieuw las ik 3 boeken. Ik maakte ook een lijstje in deze weken met de dingen die ik nog wilde doen. Vooral mijn bloglijst was flink lang.

Week 7 t/m 9

De afgelopen weken liep eigenlijk niets volgens planning. Ik heb het bedrust ritme aangenomen. Lezen lukt niet goed meer, bloggen kost veel energie en foto’s bestellen voor mijn plakboeken is nog steeds niet gelukt. Eigenlijk doe ik de hele dag bijna niets. En van niets doen word ik ook heel erg moe! Vandaar dat ik wat tips wil geven aan mensen die – net als ik – lang bedrust moeten houden.

  1. Conditie

Probeer je conditie niet helemaal af te laten zakken. Vraag zo snel mogelijk of ze een fysiotherapeut langs willen sturen. Zo kun je een paar keer per dag wat oefeningen doen om je spieren sterk te houden.

  1. Ritme

Probeer een ritme voor jezelf in te bouwen en overdag niet meer dan een uurtje te slapen. Veel activiteiten hoeft niet, maar probeer een dagritme te vinden waardoor je toch een klein beetje actief blijft en dat je lichaam gaat herkennen als jouw nieuwe situatie.

  1. Bezoek

Verdeel het bezoek een beetje over de week. Niets is leuker dan wat afleiding krijgen, maar van te veel bezoek op een dag word je heel erg moe en gaat ook je ritme niet meer lekker. Plan ook vaste tijden in voor rust. Momenten waarop je dus even geen bezoek ontvangt, maar even slaapt, leest of een serie kijkt. Maak daarnaast altijd afspraken ‘onder voorbehoud’. Voel je je niet lekker, moe of zie je bezoek gewoon even niet zitten. Afbellen voelt dan minder vervelend.

  1. Mindset

Probeer niet te ver vooruit te kijken. ‘Vier’ elke dag die voorbij is en probeer zo positief mogelijk te blijven. Kijk meer naar wat je wel kunt dan naar wat je niet meer mag. Begin pas in de laatste weken met aftellen.

  1. Eten

Laat mensen af en toe lekker wat eten van thuis meenemen. Je voelt je dan even geen patiënt, maar gewoon weer mens. Kies dan dingen die ze niet in het ziekenhuis hebben. Er is vaak een koelkast aanwezig. Zo kun je de maaltijd opwarmen op een dag dat je weet dat de maaltijd in het ziekenhuis niet zo lekker is.

  1. Geniet

Bedenk een lijstje met dingen waar je van kunt genieten. Zo ben ik iedere ochtend heel blij met mijn ontbijt op bed, kan ik altijd tot 7:30 slapen, is de wc lekker dichtbij (zooo handig als je zwanger bent)en hoef ik nooit na te denken wat ik moet koken. Ik vink gewoon dagelijks even wat punten aan op een lijstje en dan komt het eten vanzelf mijn kant op 😊!

  1. Vieren

Vier iedere mijlpaal. Wij hebben de afgelopen 8 weken iedere week gevierd door iets lekkers te eten met elkaar. Echt even een gezinsmomentje. Dat soort kleine dingen slepen je echt door de weken heen!

Ik ga (denk ik) nog een aantal weken door met bedrust houden en zal ontzettend blij zijn als ik straks (na een kleine 3 maanden) weer naar huis mag. Heb je zelf nog een leuke tip, deel hem gerust! Wie weet heb ik er ook nog iets aan! 

 

Volg:
Deel op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.